Consumenten worden steeds bewuster van hun impact op aarde. Daarbij verwachten consumenten dit ook van bedrijven. Om hierop in te spelen kunnen ondernemingen gebruik maken van ‘purpose marketing’. Een bedrijf die dit goed uitvoert, communiceert op een juiste manier naar consumenten hoe zij zorgen voor een betere wereld. Wij leggen je uit hoe je aan de slag kunt met purpose marketing.
Pas op voor purpose washing
Sustainable branding en purpose marketing lijken erg op elkaar maar is toch niet hetzelfde. Dit zie voornamelijk bij bedrijven die grote reclamecampagnes opzetten waarin zij duidelijk maken dat zij bijdragen aan een betere wereld. Een groot nadeel is dat dit soort bedrijven hun claims niet waarmaken, wat uiteindelijk kan leiden tot een flinke deuk in het imago. Zodra consumenten het vertrouwen hebben verloren in het bedrijf is het zeer lastig om het terug te winnen.
Pas purpose marketing toe op jouw bedrijf
Zodra je purpose marketing wilt toepassen is het belangrijk om te weten hoe je jouw bedrijfsproces kunt verduurzamen. Verkoop je bijvoorbeeld ijs? Zorg er dan voor dat je biologische producten inkoopt en dat het plastic is gemaakt van hergebruikt plastic. Voor ieder bedrijf is er wel iets wat je kunt verduurzamen, maar zorg er wel voor dat het te maken heeft met jouw onderneming.
Zorg dat je een duidelijk ideaal hebt voor jouw onderneming
Zorg ervoor dat jouw idealen duidelijk terug komen in al jouw activiteiten. Als dit duidelijk terug komt in jouw onderneming dan is het voor de consument ook duidelijk waar jij voor staat. Daarnaast is een ideaal ook eenvoudiger om te vertalen naar succesvolle purpose marketing. Door te zorgen voor een goede missie heb je een van de meest krachtige marketingtools in handen van dit moment!