Reputatiemanagement is een proces waarbij stappen worden ondernomen om de reputatie van uw bedrijf bij klanten, leveranciers, investeerders en het grote publiek te verbeteren.
Online reputatiemanagement draait dus om het beheren van je reputatie. Dit is belangrijk omdat het je de mogelijkheid biedt om wat mensen van jouw merk denken op een positieve manier vorm te geven, zelfs als ze het nooit kunnen zien. Zo kun je met goede online reputatiemanagement invloed hebben op hoe mensen jouw bedrijf en je werknemers zien.
Waarom is reputatiemanagement belangrijk?
Reputatiemanagement is zo belangrijk omdat het je helpt de goodwill van je vroegere klanten te behouden en nieuwe klanten op te bouwen. Als je een goede reputatie hebt, zullen mensen je eerder vertrouwen en je naam onthouden. Je kunt deze informatie ook gebruiken om jezelf te promoten – als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een baan, zullen werkgevers zien dat je een goede reputatie hebt en zich minder zorgen maken over de vraag of je ooit bent aangeklaagd.
Als je bedrijf een slechte reputatie heeft daarentegen, bijvoorbeeld als mensen denken dat je ten minste gedeeltelijk verantwoordelijk bent voor een slecht voorval, dan zullen mensen plotseling terughoudend zijn om met je samen te werken of bij je te kopen, ook al weten ze niet waarom. Dat is niet goed!
Wanneer heb je online reputatiemanagement nodig?
Het is belangrijk om reputatiemanagement toe te passen wanneer er problemen zijn in uw bedrijf of persoonlijke leven die van invloed kunnen zijn op hoe mensen uw merk zien. Als uw bedrijf bijvoorbeeld is beschuldigd van verduistering of fraude, dan is het belangrijk om snel actie te ondernemen en ervoor te zorgen dat het publiek op de hoogte is van de beschuldigingen zonder dat dit verdere negatieve gevolgen heeft voor de reputatie.
Reputatiemanagement kan dit probleem verhelpen door de wereld te laten zien dat het bedrijf hard werkt om ervoor te zorgen dat dit soort dingen niet meer gebeuren. Het laat klanten ook zien dat het bedrijf een sterk gevoel van sociale verantwoordelijkheid heeft, waardoor ze eerder geneigd zullen zijn terug te komen als er weer iets negatiefs gebeurt.
Wat is het verschil tussen crisismanagement en reputatiemanagement?
Het verschil tussen crisismanagement en reputatiemanagement is dat crisismanagement vaak onmiddellijke actie inhoudt – zoals iemand van het bedrijf laten reageren met een officiële verklaring – terwijl reputatiemanagement stappen op langere termijn inhoudt, zoals ervoor zorgen dat alle werknemers weten wat er is gebeurd, zodat ze er in de toekomst effectief iets aan kunnen doen.
Hoe zorg je voor goede online reputatiemanagement?
U kunt uw reputatie beheren door:
* Effectief te communiceren met het publiek
* Op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van social media marketing en technologie
* Effectief gebruik te maken van sociale media
* Relaties te ontwikkelen met belangrijke partijen in jouw markt
Ben je de eigenaar van een bedrijf? Dan doe je er zeker goed aan om te zorgen voor een goede reputatie. Door geloofwaardigheid en betrouwbaarheid op te bouwen bij je doelgroep. Heb je daar hulp bij nodig? Dan kun je het beste contact opnemen met een pr-bureau.